5 days in Paris

Ola people!

Zoals ik gisteren heb laten weten ben ik vorige week 5 dagen in Parijs geweest. De 5 dagen waren echt super en ik zou zo terug komen. Om jullie een beetje te laten weten hoe daar alles was komt hier mijn beloofde verslag met foto's!

Maandag:
Wekkers, wat haat ik die dingen, de mijne ging vrolijk vroeg af om 05:45 om precies te zijn. Gelukkig had ik al all my stuff ready en hoefde ik alleen nog maar de noodzakelijke dingen in mijn koffer te proppen (pyjama, toilettas etc.).
Precies op tijd kwam ik op school aan. Al snel mochten we de bus in voor de lange reis naar le city of love: Paris.
Het verbaasde mij eerlijk gezegd hoe snel we in Parijs waren als je een film aan het kijken bent of gewoon lekker ligt te pitten. Toen we bij ons hostel OOPS aankwamen kregen we meteen te horen dat ze nog niet alle kamers hadden gecleand dus we moesten al onze zooi in 1 kamer dumpen, gelukkig was dat één kamer naast die van mij.
Op deze foto van Google Maps zie je het hostel.


Nadat alle spullen in de kamer lagen liepen we naar de Notre Dame, een prachtige kerk op een 'eiland' in Parijs. Misschien herken je de naam de Notre Dame wel, dat zou heel goed kunnen parce que er een Disneyfilm is genaamd: de Klokkenluider van de Notre Dame!









Voor de Notre Dame maakte mijn groep voor het eerst kennis met de meest gevreesde zakkenroller van heel Paris: de man met het blauwe hoedje. Deze man is de schrik van de zakkenrollers, de master in zijn vak én het meest belangrijke... Een sneaky enge zakkenroller die onschuldige studentjes blijft aankijken en tegelijkertijd mensen zakken rolt. Oké, jullie denken nu vast: die spoort niet, dat klopt ook hoor! Alleen als je hem 2x tegenkomt denk je wel something like: WTF!

After the Notre Dame zijn we met de metro naar de stunning Sacre Coeur geweest. De Sacre Coeur is ook een church net als de Notre Dame maar deze kerk ziet er toch wel wat anders uit. Sowieso ligt de Sacre Coeur on a high hill in Paris. Vanaf het pleintje voor de Sacre Coeur kan je bijna heel Parijs zijn, except la Tour Eiffel.
De Sacre Coeur staat bekend om de vele kunstenaars rond de kerk die je met genoegen willen natekenen.

TIP: Wil je dit laten doen, vergelijk eerst dan goed de kwaliteit en prijzen van de andere mensen omdat je anders misschien spijt gaat krijgen.

Op loopafstand van de Sacre Coeur ligt een über cute pleintje called: Mon Martre. Cette carré mignon (dit schattige plein) heeft veel kunstenaars die hun werk aan jou willen verkopen, het gaat van prachtige landschappen tot mooie portretten van bijv. beroemdheden.
Twee vriendinnen van mij wilden heel graag een tekening van hun samen en na een tijdje bij veel mensen kijken en vergelijken hebben ze een aardige man gevonden die hun voor 20 euro graag wilde natekenen. Binnen 20 minuten stonden ze allebei op papier met pastel krijt. Persoonlijk vond ik ze echt heel goed gelukt en ik besloot dat ik het ook wilde laten doen. Zo ongeveer 10 minuten en 10 euro armer later was ik ook de eigenaresse van een pastel krijt tekening. Het jammere was alleen dat ik zelf vond dat la fille op de tekening echt niet op mij leek Je bent natuurlijk wel een ervaring rijker dus heel veel spijt had ik er niet van.

Hmm, ik ben wel erg lang bezig met 1 dag! Dichtbij de Sarce Coeur heb ik samen met 4 andere meiden heerlijk goedkoop kunnen eten. Ik had pizza Hawaï.

Dinsdag:
Jammer genoeg (maar stiekem ook wel handig) had S. een wekker meegenomen van huis waardoor we vroeg gewekt werden. Today was my favorite day because... we went to la Tour Eiffel!
Met de lift zijn we als eerst naar deuxième étage gegaan en daarna mocht je op eigen gelegenheid naar the top. Op de tweede étage had je al echt een prachtig uitzicht over heel Parijs and I really liked it. Dus wat ook wel te verwachten is dat je op 300 meter hoogte (de top), echt alles in Parijs kon zien! Helaas heb ik daar geen goede foto van maar wel eentje van onderen.
Nadat we de Eiffeltoren bezocht hadden zijn we naar waarschijnlijk wel de bekendste winkelstraat van de hele wereld geweest, Champs Élysée. For alle undergrounders die niet weten wat de Champs Élysée is: de Champs Élysée is een hele lange winkelstraat met alle dure merken like: Louis Vuitton, Hugo Boss, Sephora etc.
Ik heb niks gekocht om mijn portemonnee een beetje tevreden te houden maar ik ben wel met een prachtige model van Abercombie & Fitch op de foto geweest. Deze god stond in de ingang van de prachtige winkel van A & F. De winkel heeft een sneeuwwitte oprijlaan en binnen lijkt het wel op een museum... Je moet er gewoon geweest zijn, ik kan het niet goed beschrijven.

Na een bezoekje op de Champs Élysée zijn we met de groep op de Seine gaan varen met nacht. Heel wat toeristische plekken heb ik gezien, dus ook de Eiffeltoren met alle knipperende lichtjes (nee, niet mensen die alle foto's tegelijk aan het maken zijn). C'est stupid.

Woensdag:
Vandaag zijn we naar het museum van Rodin geweest waar ook de Denker staat, ja dat beeld wat gestolen is en weer zwaar beschadigd gevonden is. De Denker is echt plus grand dan ik mij had voorgesteld en best wel mooi, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zwaar dat ding is...

Na ons bezoekje aan het museum zijn we naar het Louvre gegaan. Ik denk wel dat bijna iedereen het Louvre kent, in dit enorme museum hangt de famous Mona Lisa. We zijn bijna tot sluitingstijd in het Louvre geweest...

Donderdag:
De een na laatste dag alweer! Als eerst zijn we naar La Défensegeweest, hét zakencentrum van Parijs. Het is eigenlijk wel grappig om te zien dat iedereen druk bezig is om naar het werk te gaan en je ziet echt dat La Défense hét zakencentrum is. Vanaf de trappen van La Défense kan je de Champs Élysée zien liggen met aan het einde Arc de Triomphe. We kregen weer lekker vrije tijd om de buurt te verkennen maar jammer genoeg gaat die tijd altijd veel te snel voorbij. Toen we weer verzameld waren zijn we met de warme metro naar Les Halles en Centre Pompidou gegaan. Les Halles is een heel groot winkelcentrum en Centre Pompidou is een museum voor de moderne kunst. Toen gebeurde er een wonder, de man met het blauwe hoedje was er weer! Gelukkig is er niks gebeurd dus dat is wel fijn.
De laatste avond zijn we naar het beroemde (schijnt) Hard Rock Café geweest. Ik had er serieus nog nooit van gehoord maar blijkbaar is het best wel bekend...

Vrijdag:
Jammer genoeg gingen de 5 daagjes veels te snel voorbij en al snel zaten we weer in de bus. Wat wel leuk was dat we voordat we naar huis gingen eerst een rondleiding hebben gekregen in Roland Carros! Ik heb daar de locker van Federer en Nadal gezien en ook hun handtekeningen op de muur. Een goede 6 uur later waren we weer terug op school.
Ik zou zo weer terug kunnen gaan!

Zijn jullie wel eens in Parijs geweest en hoe vond je het daar? Laat een reactie achter!

Liefs, Mariette

0 comments:

Post a Comment