Column: A dutch girl in la France!

Ola people!
De tijd gaat snel zeg, ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik het eerste artikel van Janiek online had gezet. Dit was niet vorige zaterdag, maar die nog daarvoor! Voortaan komt de column van Janiek elke donderdag online in plaats van de zaterdag.
Well here it is!

Ten eerste, dank jullie wel voor de leuke reacties die ik heb gekregen op mijn eerste column!
Nu back to the subject, en een heel belangrijke, want hoe kleed je jezelf nou op een Franse school?  Spijkerbroek met shirtje? Rokje met tanktop? Het belangrijkste is dat je onthoud wat de regels zijn op jou school over kleding, want die zijn er! Op sommige scholen houden ze zich niet zo streng aan de regels maar op de meeste (privé) scholen moet je toch wel oppassen wat je aantrekt ’s ochtends. Regel 1 voor meisjes is; geen decolleté. Een diepe V-hals mag wel, met een hemdje er onder.  Ook rokjes boven de knie mogen niet. Zelfs niet met maillot of panty. Hier kan je op zich nog wel mee leven, want zelf met een hele diepe decolleté in de klas met puberende jongens is ook geen fijn idee. Ook is het verboden om zichtbare grote merken te laten zien, een klein symbool mag. Daarnaast mag je ook niet te drukke prints dragen.

Maar hoe kleed je jezelf dan wel? De meeste meisjes in mijn klas dragen rokjes of jurkjes net boven de knie met een maillot, vooral de wollen exemplaren, en hakken. Daarop dragen ze een effen shirtje of trui. Jongens dragen een pull over met een blouse er onder en gewoon een spijkerbroek. Het beste is dus om mooie kleren uit te zoeken in effen kleuren, dit jaar het liefst bruin, zwart en blauw. Het enige waar geen regels voor zijn is je paraplu; dus leef je uit, want geloof me, het regent hier ook net iets te vaak!
Ik zelf ben niet zo van de rokjes en jurkjes op school. Daarom voel ik mezelf wel eens “underdressed” op school. Gelukkig heb je nog altijd de andere sporty’s die zich niks van de rokjes hype aan trekken! En zolang je zelf maar draagt waar bij je jezelf lekker voelt, komt alles goed!

Hieronder een styleboard met een aantal voorbeelden.
Geïnspireerd door Rachel Berry (Glee)
Ik vind ook dit artikel van Janiek weer super, vooral omdat het gaat over mode. De schoolmode in Frankrijk is natuurlijk iets heel anders dan de schoolmode in Nederland!

Wat vinden jullie van Janiek haar tweede artikel en zou jij zoiets naar school dragen (afgezien dat iedereen het doet)?

Liefs, Mariette

0 comments:

Post a Comment